Τετάρτη, 20 Φεβρουαρίου 2013

Διατροφή


 
Μια διατροφή όχι μόνο ποσοτική αλλά πάνω απ’ όλα ποιοτική. Ακριβέστερα μια
ισορροπημένη διατροφή που παρέχει τις θρεπτικές ουσίες στις σωστές αναλογίες. Το σύνολο
των διαφόρων στοιχείων που αποτελούν την τροφή των καναρινιών, την κάνουν να θεωρείτε
αρκετά προβληματική και σύνθετη. Γνωρίζουμε πως για να διατηρηθεί ένας οργανισμός σε
πλήρη και καλή υγεία, έχει ανάγκη από βιταμίνες, πρωτεΐνες, ιχνοστοιχεία κλπ. Είναι λοιπόν
εύκολο να καταλάβουμε ότι μόνο ένα φαγητό αποκλείεται να μπορέσει να διατηρήσει την
τέλεια ισορροπία ενός ζώντος οργανισμού.
Αν αποφασίσουμε να ταΐσουμε τα καναρίνια μας με την ίδια πάντοτε ποιότητα σπόρων,
είναι σίγουρο πως αυτά δε θα επιβίωναν για πολύ. Για να εξασφαλίσουμε τη μεγαλύτερη
δυνατόν μακροζωία τους θα πρέπει να ρυθμίζουμε το καθημερινό τους σιτηρέσιο
λαμβάνοντας υπ’ όψη το σύνολο των συστατικών που αποτελούν την τροφή, τη
θερμοκρασία στην οποία είναι εκτεθειμένα τα καναρίνια μας, τη δυνατότητα που έχουν να
κινούνται και το χώρο τον περισσότερο ή λιγότερο υγιεινό που ζούνε.
Οι τροφές που είναι σε θέση να προσφέρουν ενέργεια στα καναρίνια πρέπει να περιέχουν
τα εξής στοιχεία:
- Υδατάνθρακες που βρίσκονται στα ζάχαρα των φρούτων, στο σιτάρι κλπ.
- Πρωτεΐνες που συμπεριλαμβάνονται στα αυγά, στα δημητριακά, στα μπισκότα, στους
σπόρους.
- Βιταμίνες που περιέχονται στα λαχανικά, στα φρούτα, στους σπόρους του σταριού κλπ.
- Ιχνοστοιχεία (ασβέστιο, σίδηρο, ιώδιο) από τα θαλασσινά στο κόκαλο της σουπιάς και
από το γάλα και στα παράγωγά του..
 Οι σπόροι
Οι σπόροι αποτελούν το 70% της διατροφής των τραγουδιστών μας. Πραγματικά oι
σπόροι είναι ελαιώδεις, παχαίνουν, προσδίδουν ενέργεια ή αντιθέτως καλμάρουν. Κάποιοι
απ’ αυτούς μπορούν να δοθούν σε αρκετή ποσότητα, ενώ άλλοι με οικονομία. Για να
μάθουμε να χορηγούμε στα καναρίνια μας τους σπόρους σε σωστές αναλογίες σε σχέση με
την ποιότητά τους, θα μιλήσουμε για μερικούς απ’ αυτούς, προς το παρόν όχι πολύ
λεπτομερειακά. Πρέπει λοιπόν να γνωρίσουμε καλύτερα ακόμη αυτούς που χρησιμοποιούμε
καθημερινά, γιατί επιδρούν και επηρεάζουν πολύ την πέψη.
Βρώμη: Είναι σπόρος που ζεσταίνει και παχαίνει, γιατί είναι πολύ πλούσιος σε
υδατάνθρακες και φτωχός σε πρωτεϊνικά στοιχεία γι’ αυτό χρησιμοποιείται με οικονομία.
Περιέχει πρωτεΐνες 15,4 %, λιπίδια 6,3 %, υδατάνθρακες 2,4 %.
Γαϊδουράγκαθο: Προέρχεται από το φυτό γαϊδουράγκαθο και είναι πολύ ορεκτικό για
τα ντόπια πουλιά, όπως η καρδερίνα. Είναι χρήσιμο στα καναρίνια διότι έχει τονωτικές και
καθαρκτικές ιδιότητες κι επομένως καλό είναι να υπάρχει λίγο στο καθημερινό μείγμα.
Κανναβούρι: Είναι θρεπτικός, αλλά ελαιώδης και θερμαντικός. Η υπερκατανάλωση
κάνει τα πουλιά ανήσυχα και επιθετικά. Γι’ αυτό το λόγο συνιστούμε περιορισμένη χρήση.
Περιέχει πρωτεΐνες 21,4 %, λιπίδια 35,3 %, υδατάνθρακες 6,2 %.
Κεχρί: Είναι σπόρος αλευρώδης και πολύ θρεπτικός. Στο μίγμα της τροφής
χρησιμοποιείται σε μεγάλη ποσότητα. Περιέχει πρωτεΐνες 11,9 %, λιπίδια 4,5 %,
υδατάνθρακες 10,9 %.
Λιναρόσπορος: Πρέπει να χρησιμοποιείται με οικονομία λόγω των καθαρκτικών του
ιδιοτήτων. Περιέχει πρωτεΐνες 21,5 %, λιπίδια 35,9 %, υδατάνθρακες 6,2 %.
Νίζερ: Χρησιμοποιείται σε όλα τα μίγματα. Αρέσει πολύ στα καναρίνια για την
ευχάριστη γεύση του. Αν και είναι ελαφρώς διεγερτικός και παχυντικός, σας συνιστούμε τη
χορήγησή του και αυτό γιατί διεγείρει την αδενική λειτουργία κι ευνοεί την απόθεση των
αυγών. Έχει πολύ καλή σχέση ασβεστίου / φωσφόρου. Περιέχει πρωτεΐνες 24,9 %, λιπίδια
36,2 %, υδατάνθρακες 17,5 %.
Παπαρούνα: Αν και δεν έχει τις ιδιότητες της παπαρούνας από την οποία βγαίνει το
όπιο, είναι το ίδιο ηρεμιστικός και σα σπόρος πρέπει να χρησιμοποιείται με οικονομία.
Προσοχή γιατί μπορεί να σταματήσει το κελάηδημα.
Περίλλα: Ιδανικός για την περίοδο αλλαγής του πτερώματος λόγω της υψηλής
περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες. Περιέχει πρωτεΐνες 45,0 %, λιπίδια 4,0 %, υδατάνθρακες 38,0
%.
Πιαντάτζινε: Προέρχεται από φυτά που βρίσκονται σε εδάφη χέρσα και ακαλλιέργητα.
Οι σπόροι του αρέσουν υπερβολικά στα καναρίνια και συνίσταται η χορήγησή τους για τη
μαλακτική και αποσυμφορητική του επίδραση στις αναπνευστικές οδούς.
Ραδίκι: Πρέπει να το υπολογίζουμε για τις ευεργετικές του ιδιότητες και η συμβουλή
μας είναι να προσθέτουμε μικρές δόσεις στο κοινό μείγμα των σπόρων.
Ρούπσεν: Είναι σπόρος ελαιώδεις, που συνίσταται για το βάθος και τη γλυκύτητα των
νότων στο κελάηδημα. Πρόσφατα ιατρικά πειράματα απεκάλυψαν ότι ο σπόρος αυτός
μπορεί να βλάψει την υγεία! Κατόπιν αυτού ανησυχούμε πολύ και δε σας συνιστούμε να τον
χρησιμοποιείται. Περιέχει πρωτεΐνες 20,4 %, λιπίδια 43,6 %, υδατάνθρακες 6,6 %.
Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι είναι διαφορετικό το μενού για το μεγάλωμα και την
ανάπτυξη και διαφορετικό και λιγότερο ποικίλο για τους διαγωνισμούς τραγουδιού. Είναι
αυτονόητο, ότι για να φτιάξουμε μόνοι μας τα μείγματα της τροφής, πρέπει να μελετήσουμε
και να γνωρίζουμε τη θρεπτική αξία και τις επιδράσεις των διαφόρων σπόρων που
επιθυμούμε να χρησιμοποιήσουμε.
Ένα τυπικό μίγμα για όλο το χρόνο πρέπει να περιέχει Κεχρί 82 %, Νίζερ 12 %,
Λιναρόσπορο 3 % και Κανναβούρι 3 %. Για την περίοδο της πτερόροιας το μείγμα θα πρέπει
να περιέχει Κεχρί 79 %, Νίζερ 8 %, Περίλλα 4 %, Λιναρόσπορο 3 %, Ρούπσεν 3 % και
Κανναβούρι 3 %




(ΠΗΓΗ)  ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΔΟΜΝΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ